Kodėl verta mokėti pataisyti paspirtuką pačiam
Žinot, kai pirksit elektrinį paspirtuką, niekas jums nepasakys, kad kartais jis gali tapti tikru galvos skausmu. Bet štai kas nuostabu – dauguma gedimų yra tokie paprasti, kad juos išspręsti galite patys, net jei niekada gyvenime nelaikėte rankose atsuktuvų rinkinio! Aš pats prieš porą metų buvau tas žmogus, kuris dėl kiekvieno cyptelėjimo bėgdavo į servisą. Dabar? Dabar galiu pasakyti, kad sutaupiau bent 500 eurų vien todėl, kad išmokau pagrindines diagnozavimo ir remonto technikas.
Pirmiausia supraskit – elektrinis paspirtukas nėra kosminis laivas. Tai gana paprasta mašina: baterija, variklis, valdymo blokas ir keletas jungčių. Kai suprantate šią bazinę logiką, viskas tampa daug aiškiau. Ir ne, jums nereikia būti inžinieriumi ar turėti specialų išsilavinimą. Reikia tik šiek tiek kantrybės, paprasčiausių įrankių ir noro sutaupyti pinigų bei laiką.
Būtini įrankiai ir saugos priemonės
Prieš pradedant bet kokį remontą, turite turėti tinkamus įrankius. Nebijokite – nereikės investuoti šimtų eurų. Štai mano asmeninis sąrašas, kuris man tarnavo jau daugiau nei dvejus metus:
Pagrindiniai įrankiai:
- Šešiakampių raktų rinkinys (dažniausiai naudojami 4mm, 5mm, 6mm)
- Kryžminis ir plokščias atsuktuvas
- Multimetras (galite įsigyti už 10-15 eurų bet kurioje elektronikos parduotuvėje)
- Izoliacinė juosta
- Plastikinis montavimo įrankis (kad nesubraižytumėte korpuso)
- Rankšluostis ar sena skara (ant kurios galėsite dirbti)
Dabar apie saugumą – tai LABAI svarbu! Baterija elektriniame paspirtuke gali būti pavojinga, jei su ja elgsitės neatsargiai. Visada, VISADA pirmiausia atjunkite bateriją prieš pradėdami bet kokius darbus. Niekada nedirbkite su paspirtuku, jei jis įkraunamas. Ir jei pastebite, kad baterija patinusi, deformuota ar skleidžia keistą kvapą – NELIESKITE jos ir kreipkitės į profesionalus. Tai ne tas atvejis, kai verta rizikuoti.
Paspirtukas visai neįsijungia – pirmieji žingsniai
Gerai, tai pats baisiausias scenarijus – paspaudėte mygtuką, o nieko nevyksta. Juodas ekranas, jokių garsų, jokios reakcijos. Prieš pradedant paniką, atlikime sisteminę diagnostiką.
Pirmas dalykas – patikrinkite akumuliatorių. Aš žinau, skamba kvailai, bet net neįsivaizduojate, kiek kartų problema buvo tiesiog išsikrovusi baterija. Prijunkite įkroviklį ir palaukite 5-10 minučių. Ar įkroviklis rodo, kad vyksta krovimas? Ar įkroviklio lemputė dega žalia ar raudona? Jei įkroviklis visai nereaguoja, problema gali būti įkroviklyje, o ne paspirtuke.
Jei baterija tikrai įkrauta (arba bent jau turėtų būti), laikas tikrinti saugiklius. Dauguma paspirtukų turi vieną ar du saugiklius – vieną prie baterijos, kitą valdymo bloke. Štai kaip juos rasti:
Saugiklių lokalizavimas: Paprastai saugiklis yra mažas cilindro formos komponentas su metaliniais galais. Xiaomi modeliuose jis dažniausiai yra po guminio dangteliu apatinėje deko dalyje. Segway modeliuose – dažnai prie vairo stulpo pagrindo. Nuvyniokite izoliacinę juostą (jei tokia yra) ir ištraukite saugiklį. Pažiūrėkite pro skaidrią dalį – ar vidinė viela nesudegusi? Jei nesate tikri, panaudokite multimetrą: nustatykite jį į tęstinumo režimą ir palieskite abu saugiklio galus. Jei pypsi – saugiklis sveikas. Jei ne – reikia naujo.
Naujas saugiklis kainuoja centus, bet gali sutaupyti šimtus eurų serviso išlaidų! Tik įsitikinkite, kad perkate tokios pat amperažo saugiklį – ši informacija paprastai užrašyta ant paties saugiklio.
Variklis veikia keistai arba neveikia visai
Gerai, dabar pereikime prie šiek tiek sudėtingesnių dalykų. Jei paspirtukas įsijungia, ekranas veikia, bet kai spaudžiate dujų rankeną – nieko nevyksta arba variklis veikia trūkčiodamas, turime gilintis toliau.
Pirmiausia patikrinkime elektrines jungtis. Tai yra TOKIA dažna problema, kad net neįsivaizduojate. Drėgmė, purvas, vibracija – visa tai gali sukelti prastas jungtis. Štai ką darau aš:
1. Atjunkite bateriją (taip, vėl kartoju, nes tai svarbu!)
2. Suraskite jungtį tarp variklio ir valdymo bloko – ji paprastai yra vairo stulpo apačioje
3. Atsargiai atjunkite jungtį (kai kuriose yra fiksatorius, kurį reikia paspausti)
4. Apžiūrėkite kontaktus – ar nėra žalsvos korozijos, purvo ar drėgmės?
5. Jei reikia, švelniai nuvalykite kontaktus švariu audiniu, šiek tiek sudrėkintu izopropilo alkoholiu
6. Leiskite visiškai išdžiūti ir vėl sujunkite
Jei jungčių valymas nepadėjo, laikas tikrinti patį variklį. Čia jums prireiks multimetro. Nustatykite jį į varžos matavimo režimą (Ω simbolis). Dabar palieskite bet kurias dvi variklio fazių laidų jungtis. Turėtumėte matyti nedidelę varžą – paprastai nuo 0.1 iki 2 omų, priklausomai nuo variklio galingumo. Jei matote begalybės simbolį (∞) arba „OL” (open loop) – variklis gali būti sugadintas.
Svarbi pastaba apie šepetėlinius variklius: Jei turite senesnį modelį su šepetėliniu varikliu (retai, bet pasitaiko), šepetėliai gali būti nusidėvėję. Tokiu atveju išgirsite mechaninį girgždėjimą. Šepetėlius galima pakeisti, bet tai jau šiek tiek sudėtingesnė procedūra.
Stabdžių sistemos problemos ir jų sprendimas
Stabdžiai – tai ne tik patogumas, bet ir jūsų saugumas, todėl šiai daliai skirkite ypatingą dėmesį. Elektriniuose paspirtukuose paprastai yra du stabdžių tipai: mechaniniai (diskiniai arba būgniniai) ir elektroniniai (regeneraciniai).
Jei pastebite, kad stabdymo kelias pailgėjo arba stabdžiai girgžda, pirmiausia patikrinkite mechaninę dalį. Diskiniai stabdžiai turi kaladėles, kurios nusidėvi – tai normalu. Štai kaip patikrinti:
Atsukite ratą nuo žemės ir pasukite jį. Ar jis sukasi laisvai? Ar girdite trinties garsus? Pažiūrėkite į stabdžių kaladėles – jei matoma mažiau nei 1-2mm trinties medžiagos, laikas keisti. Kaladėlės paprastai kainuoja 10-20 eurų ir jas pakeisti yra paprasta – ištraukiate seną kaištį, išimiate seną kaladėlę, įdedate naują ir grąžinate kaištį.
Dėl elektroninių stabdžių – jei jie neveikia, problema paprastai yra valdymo bloke arba stabdžių rankenoje. Patikrinkite, ar stabdžių rankena turi mikrošvytį (mažą mygtuką, kurį spaudžia rankena). Šis švytas gali būti užsiteršęs arba sugadintas. Galite jį patikrinti multimetru tęstinumo režimu – kai rankena paspaudžiama, turėtų būti tęstinumas.
Baterijos problemos ir kaip jas atpažinti
Baterija – tai paspirtuko širdis, ir deja, ji turi ribotą tarnavimo laiką. Bet ne visada reikia pirkti naują bateriją už kelis šimtus eurų! Kartais problema yra BMS (Battery Management System) arba tiesiog blogose jungtyse.
Štai kaip diagnozuoti baterijos problemas:
Simptomai ir jų reikšmės:
Jei paspirtukas rodo pilną įkrovą, bet išsikrauna per kelias minutes – tai gali būti BMS problema arba viena iš baterijos celių yra sugadinta. Jei paspirtukas visai nesikrauna – patikrinkite įkroviklį kitame paspirtuke (jei turite galimybę) arba išmatuokite įkroviklio išėjimo įtampą multimetru. Turėtų būti apie 42V 36V baterijai arba 54V 48V baterijai.
Jei baterija greitai išsikrauna žiemą – tai normalu! Ličio jonų baterijos nekenčia šalčio. Kai temperatūra nukrenta žemiau 10°C, talpa gali sumažėti net 30-40%. Tai ne gedimas – tiesiog fizika.
Dabar apie pavojingiausius požymius: jei baterija patinusi, labai įkaista kraunant arba skleidžia cheminį kvapą – NUSTOKITE JĄ NAUDOTI. Tai gali būti pavojinga. Tokiu atveju bateriją reikia utilizuoti tinkamu būdu (daugelis elektronikos parduotuvių priima senus akumuliatorius).
Valdymo bloko ir ekrano gedimų diagnostika
Valdymo blokas – tai paspirtuko „smegenys”. Jis gauna signalus iš dujų rankenos, stabdžių, ir valdo variklio greitį. Kai jis suserga, simptomai gali būti įvairiausi.
Vienas dažniausių požymių – klaidos kodai ekrane. Kiekvienas gamintojas turi savo kodų sistemą, bet štai keletas universalių:
- E1/E2 – paprastai reiškia ryšio problemą tarp valdymo bloko ir variklio
- E3/E4 – dažnai susijęs su stabdžių sistema
- E5/E6 – baterijos ar įkrovimo problemos
- E7/E8 – perkrovimas arba variklio problema
Jei ekranas rodo klaidą, pirmiausia padarykite „kietą perkrovimą” – atjunkite bateriją 5 minutėms, tada vėl prijunkite. Skamba kvailai, bet tai išsprendžia apie 30% visų elektroninių problemų! Valdymo blokai turi programinę įrangą, kuri kartais gali „pakibti” kaip ir kompiuteris.
Jei ekranas visai neveikia, bet paspirtukas kitaip funkcionuoja, problema gali būti pačiame ekrane arba jo jungtyje. Patikrinkite jungtį – ji paprastai yra vairo stulpo viduje. Atsargiai išardykite vairo sritį (paprastai laikoma keliomis varžtais) ir patikrinkite, ar jungtis tvirtai įkišta.
Padangų ir mechaninių komponentų priežiūra
Nors šis straipsnis daugiausia apie elektrines problemas, negaliu praleisti mechaninės dalies, nes ji dažnai sukelia „gedimus”, kurie iš tikrųjų nėra jokie gedimai.
Padangos – tai jūsų ryšys su keliu. Jei turite pripučiamas padangas, tikrinkite slėgį kas savaitę! Dauguma problemų su valdymu, vibracijomis ir baterijos išsikrovimu kyla iš per mažo padangų slėgio. Rekomenduojamas slėgis paprastai nurodytas ant pačios padangos šono – dažniausiai tai 3.5-4 barai priekiui ir 4-4.5 barai užpakalinei padangai.
Jei turite kietas padangas (honeycomb tipo), jos praktiškai nereikalauja priežiūros, bet gali sutrūkinėti nuo senatvės ar UV spindulių. Jei pastebite įtrūkimus – laikas keisti, nes sutrūkusi padanga gali visiškai subyrėti važiuojant.
Guoliai – dar viena dažnai pamirštama dalis. Jei girdite girgždėjimą ar jaučiate vibraciją, pakėlę paspirtuką pasukite ratą. Ar jis sukasi lygiai ir ilgai? Ar jaučiate „kibimą” tam tikrose vietose? Jei taip – guoliai gali būti nusidėvėję. Juos pakeisti nėra labai sunku, bet reikės išardyti ratą, todėl jei nejaučiate pasitikėjimo – geriau paveskite profesionalams.
Kai viskas vėl veikia – profilaktika ir ilgaamžiškumas
Žinot, kas geriausia remonto dalis? Kai jo nereikia! Dabar, kai išmokote diagnozuoti ir spręsti problemas, leiskite pasidalinti keliais patarimais, kaip išvengti gedimų ateityje.
Reguliari priežiūra – tai raktas. Kartą per mėnesį skirkite 15 minučių savo paspirtukui. Patikrinkite visas jungtis, ar jos švarios ir sausos. Pažiūrėkite, ar nėra atsilaisvinusių varžtų (ypač vairo stulpo ir sulankstomo mechanizmo). Nuvalykite purvą ir dulkes – jos ne tik blogai atrodo, bet ir gali patekti į elektroniką.
Laikymas – labai svarbu! Jei naudojate paspirtuką žiemą, po kiekvienos kelionės duokite jam sušilti kambario temperatūroje prieš įkraudami. Staigūs temperatūros pokyčiai kenkia baterijai. Jei planuojate ilgai nenaudoti paspirtuko (pvz., žiemą), įkraukite bateriją iki 50-60% ir laikykite sausoje, vėsioje vietoje. Kas 2-3 mėnesius patikrinkite įkrovą ir jei reikia – papildykite.
Vandens apsauga – net jei jūsų paspirtukas turi IP54 ar panašų reitingą, tai nereiškia, kad galite juo plaukti! Venkite gilių balų, ir jei paspirtukas sušlapo – duokite jam gerai išdžiūti prieš įjungdami. Galite net išardyti apatinius dangtelius ir palikti kambario temperatūroje 24 valandoms.
Programinės įrangos atnaujinimai – daugelis šiuolaikinių paspirtukų turi programinę įrangą, kurią galima atnaujinti per programėlę. Darykite tai! Gamintojai dažnai taiso klaidas ir pagerina veikimą per atnaujinimus.
Ir paskutinis, bet ne mažiau svarbus patarimas – mokykitės iš savo patirties. Kiekvieną kartą, kai kažką suremontuojate ar diagnozuojate, užsirašykite, ką darėte. Padarykite nuotraukų prieš išardydami – tai gelbės, kai reikės viską surinkti atgal! Aš turiu telefonėje atskirą albumą su visomis savo paspirtuko nuotraukomis, ir tai jau ne kartą išgelbėjo.
Taigi, dabar turite visas žinias, reikalingas savarankiškai diagnozuoti ir išspręsti daugumą elektrinių paspirtukų problemų. Taip, kai kurie gedimai vis tiek reikalaus profesionalios pagalbos – pavyzdžiui, jei reikia perprogramuoti valdymo bloką ar keisti visą baterijos paketą. Bet dabar jau žinote, kada verta bandyti patiems, o kada geriau kreiptis į servisą. Ir svarbiausia – sutaupysite daug pinigų ir laiko, o dar įgysite vertingų įgūdžių. Kiekvienas sėkmingai atliktas remontas suteikia tokį pasitenkinimo jausmą, kurį sunku aprašyti žodžiais. Taigi drąsiai, paimkite tuos įrankius ir parodykite savo paspirtukui, kas čia šeimininkas!